УДК 327.8:303.4
Короваєв О. С.,
Чарських І. Ю.
МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ОНЛАЙН ІНФОТЕЙНМЕНТУ
В РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ МІЖНАРОДНИХ НОВИН
Досвід розвідки онлайн інфотейнменту в репрезентації міжнародних новин на прикладі публікацій з сирійської проблеми в провідних інтернет-виданнях Великобританії, США, України та Росії доводить цілковиту придатність таких традиційних дослідницьких прийомів, як моніторинг, контент-аналіз та інтент-аналіз, складання статистичних та текстуальних аналітичних таблиць на підставі визначення критеріїв досліджуваного явища. У подальших дослідженнях онлайн інфотейнменту варто розширювати набір вживаних маркерів, зокрема виділяти грайливість тону публікацій у якості окремого критерію інфотеймізації.
Ключові слова: онлайн інфотейнмент, політизованість новин, інтернет-ЗМІ, міжнародні новини, журналістика, війна в Сирії, біженці
Наразі явище онлайн інфотейменту залишається маловивченим, особливо та його частина, яка пов'язана з міжнародними відносинами. Онлайн інфотейнмент можна дефініювати як розважальність при висвітленні новин у Інтернеті. Офлайн інфотейнмент достатньо відомий дослідникам [див., наприклад: 19; 22]. В останні роки почали з'являтися і нечисленні роботи з явища онлайн інфотейнменту, зокрема публікація Ш.Єшіті та М.Ишіка [6] про використання гумору як одного з засобів інфотеймізації. Згадки також заслуговують такі автори, як П.Смайерс та Д.Бріджес [21], Є.Врага та К.Джонсон [24]. Багато дослідників журналістики наближалися до інфотейнменту впритул, але не ставили завдання його спеціального розгляду, тож, методика дослідження онлайн інфотейнмету не є достатньою мірою розробленою. Це виправдовує появу статті, присвяченої поясненню прийомів отримання опублікованих нами [10] результатів аналізу засобів іфотейменту у висвітленні в інтернет-новинах сирійської трагедії та її наслідків.
Існує численна кількість дефініцій поняття інфотейнмент [6; 20], які фокусуються на телебаченні і сходяться на думці, що інфотеймент – це в першу чергу привнесення яскравості в програму заради зацікавлення глядачів, втриманні їх біля телеекрану. Загалом онлайн інфотейнмент споріднений з офлайн інфотейнментом як походженням, так і методами, хоча і має суттєві відмінності.
Можливості інфотеймізації новинних матеріалів в Мережі випливають з таких особливостей онлайн простору, як інтерактивність, швидкість обміну та обробки інформації, можливість створення контент-проектів, шлях з офлайну в онлайн, орієнтованість на молодь, мультимедійність, конвергентний контент [6, с. 66] тощо. Ці складові дозволяють зробити умовний поділ можливостей інфотеймізації в онлайн просторі:
- Додаткові ілюстративні матеріали, наприклад, фото та відео;
- Соціальна взаємодія, тобто використання соціальних мереж, можливостей обговорення статей, фотоілюстрацій, відеосюжетів тощо;
- насичення змісту текстового матеріалу художніми образами, жаргоном, анекдотами, спеціальними лексичними засобами.
Багато дослідників розглядають інфотейнмент не просто як явище подібне до своєрідної реклами, але як доволі неоднозначну, можливо, й небезпечну тенденцію, що змінює саме ставлення суспільства до інформації. Такі дослідники вважають, що інфотейнмент призводить до створення нового, деполітизованого, зацікавленого не в новинах, а в подіях-шоу суспільства. Більш того, створюється суспільство не просто байдуже до сутності подій, відображених у новинах, а й розчароване в ідеї політичного процесу. Стверджується, що інфотейнмент – це лише спроба медіа компаній привернути увагу деполітизованого суспільства до нагальних проблем [16, c. 259, 265-267].
З повним текстом статті можна ознайомитись на сайті наукового часопису «Політичне життя» http://jpl.donnu.edu.ua/article/view/2795 , а також за посиланням http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/pollife_2016_3_14.pdf
Джерело: http://gd.at.ua/publ/0-0-0-0-1 |